Kereső

2017. szeptember 20., szerda

DIY - Portal gun (replika)


A Portal az egyik legeslegkedvencebb játékom, Chellel, pedig nagyon könnyen tudok azonosulni (még külsőleg is hasonlítunk). Tiny lézerfegyverének sikeres megépítésén felbuzdulva, úgy döntöttem, megépítem az ikonikus Aperture Science Handheld Portal Device-ot is. A tényleges munka - kisebb-nagyobb megszakításokkal - kb. másfél hétbe telt.


A hozzávalók

  • karton
  • ragasztó 
  • fehér, fekete és kék vagy narancssárga akrillfesték
  • átlátszó, kék vagy narancssárga fólia (A4)
  • ecset
  • gombostűk
  • hurkapálcák
  • (kulcstartó)karika
  • kb. 2 méter, 0,25-3 mm átmérőjű, rugalmas drót
  • olló
  • apró csavarok (pl.: anya-) és szögek

Opcionális:
  • műanyag fogó vagy -alkalmatosság
  • átlátszó, kék/narancssárga díszkavics
  • átlátszó, apró szemcsés körömlakk

A referenciaképek

Teljesen önállóan "dolgoztam fel" a portálvető vetületét, alkotóelemeit és méretét, ehhez a pár éve karácsonyra kapott, apró portal-kulcstartómat használtam fel, ez alapján terveztem meg (felnagyítva) a sajátomat. Egyetlen egyszer kellett utánanéznem, a hátuljának, mert nem értettem a szerkezetét. Nem is volt olyan nehéz "szétszerelni" és rekonstruálni, főleg, hogy kivételesen előre, (viszonylag) pontosan leméricskéltem és előkészítettem mindent.


Saját kulcstartóm

Felnagyított minta, a logóhoz


Előkészületek

Első körben, listáztam az eszköz összes, pici darabját, majd vektorgrafikusan lemodelleztem (használjuk ki, ha már grafikus az ember), kitaláltam, egymáshoz arányosan a méreteket (ez telt csak két napomba) és mindenkit kivágtam kartonból. Minden alfája és ómegája a 21 cm-es (papírtörlő) kartonhenger volt (ebből lesz a portál-kilövő csatorna), ehhez viszonyítottam mindent.


Teljesen saját készítésű tervrajzom, kérlek, jelöld meg a forrást, ha használod!



Az alap

Az első dolgom a henger előkészítése volt. ugyanis innen indul minden. Én a standard portál-színt választottam (a narancssárgát preferálók helyettesítsék be ezt a színt), így az egészet befestettem kékre.

A következő lépés, a sín előkészítése. Ez a hengerrel megegyező hosszúságú (21 cm), 14 cm széles, fekete téglalap, melyből széltében, mindkét oldalából "lecsippentünk" (bestancolunk) 4-4 cm-t, amit majd felhajtunk.

Következhet a "ház". Ez szintén téglalap, szintén fekete, de már 29 x 24 cm-es. Az 1. ábrán jelzett koordinátáknál elhelyezünk rajta, egy 3 cm átmérőjű, kék kört, majd összefogjuk a téglalapot és "alagutat" formálunk belőle - ebbe toljuk majd a sínben pihenő hengert.

Az eszköz hátulján futtassunk körbe, az utolsó öt centiméteren egy fekete kartonsávot, majd zárjuk le, egy 9 cm átmérőjű, fekete kartonkörrel.

Már csak a tartó hiányzik, ami takarásában helyezkedik el, a ház alatt, még a fekete alap részeként. Szerencsére, teljesen véletlenül találtam, pont megfelelő méretű, műanyag fogót, de ugyanez, természetesen kartonból is megoldható. A záró körön, egymástól 7 cm távolságra vágtam két, 3 cm-es vájatot, ezekbe illesztettem a fogó két végét, majd odabenn elfordítottam a bunkós végüket, hogy ne csusszanjanak ki.


1. ábra





Az optika

A portál a csövön, két darab, egy kisebb és egy nagyobb lencsén keresztül áthaladva jön létre. A nagyobbik három, a kisebbik négy, különböző vastagságú, azonos körkerületű, fekete kartonsávból áll:

  • 2 db 20 x 2 cm
  • 1 db 20 x 4 cm
  • 2 db 20 x 2 cm
  • 1 db 20 x 3 cm
  • 1 db 20 x 1 cm

Minden darabot gyűrűvé zárunk. Megragadjuk a hengert és sorban ráhúzzuk, -ragasztjuk az elemeket (2 - 4 - 2 / 2 - 3 - 2 - 1) -, az elsőt két centivel beljebb, a második már kissé túllóg az alapon, de még hozzákapcsolódik, a többi pedig a "levegőbe", azaz egymásra épül. A vékonyabb darabokat néhány milliméterrel betoljuk a vastagabbak alá; amennyiben, viszont ugyanakkora (illetve én az egy és kétcentis között se tettem különbséget), akkor egymás tetejére, karimájára ragasztjuk.

Amikor elérkezünk az utolsó kétcentis elemhez, megfogjuk a 6 cm átmérőjű, előzőleg kékre festett kartonkört és lezárjuk a lencsét. Az utolsó szalag, az egy centis már a keret.

Belecsúsztatjuk a sínbe, az oldalakat, a fent írtak alapján felhajtjuk és leragasztjuk, betoljuk a konstrukciót az alagútba, majd amikor megtaláltuk a fix pozíciót, három csepp pillanatragasztóval egyesítsük őket.

Tipp: Amennyiben túl merev a karton vagy nem sikerült hézag nélkül összeilleszteni a gyűrűket, tégy közéjük egy csík celluxot, ez kitölti a köztük levő teret, egyúttal megtartja a szintkülönbségeket és még sima felület is a festéknek (ez akkor is érvényes "elsősegély", ha megrepedne a karton).



 


Az elkészült váz, festés előtt, oldalnézetből...
...és felülnézetből

A ház

Ezzel fogjuk elfedni a fekete alapot. A 2. ábra alapján, kiszabjuk a két formát (egyik a másik tükörképe), melyeket finoman meghajtunk, fehérre festünk, összeillesztünk (ebben a közepükre vágott, 3 cm átmérőjű lyuk segít) és ráhajtogatjuk az "alagútra" úgy, hogy hátul négy centivel túllógjon rajta - gondosan elrejtve a fogót. Mivel a karton elég vastag és sok a gömbölyded felület, gombostűket választottam a rögzítéshez és a fejüket fehérre festettem, hogy ne üssenek el a környezetüktől.

Tipp: A pontos görbületek elkapása végett, érdemes először egy méretarányos befogó-téglalapot készíteni, majd a tartószerkezetre illesztve, pontosan bemérni a gömbölyödő oldalakat.

2. ábra








A drótok és a karok

Összesen három drót fut végig rajta: a fehér ház két oldaláról és tetejéről indulva, egy-egy 3 cm-es, pengető alakból. A váltópont a virág alakú tartónál van: előtte kérdőjel-alakban hajlik meg, míg az optika felé, háromrét törve szélesedik ki.

A hajlékonyabb drótok felapplikálásával kezdjük: a két darab, 26 cm-es darabot, a 3. ábra szerint hajtogatjuk és mind a házhoz, mind a "virághoz", egy-egy háromcentis darabnál fogva rögzítjük, mindkét oldalon.

A kilövőkarok elkészítése egy fokkal összetettebb. Első lépésként - akár Rayman hajánál - levágok újabb, háromszor 26 cm-t a drótból és ezeket a következő módon töröm meg: 9 - 13 - 5 cm - ez a "virágnál", szintén 3 cm-es szakaszon rögzül, közvetlenül a rugalmas drót "papucsa" mellett.

Miután megtörtént, minden szakasz kap egy "kartonköpönyeget" (4. ábra). Ez azt jelenti, hogy szakaszonként mindegyiket beborítjuk, kétoldalról, megfelelő hosszúságú, 2 cm széles kartoncsíkkal és ezeket egymásnak fordítva összeragasztjuk, majd feketére festjük körülötte. Az utolsó darab, a behajló szár a kakukktojás: ő egyetlen, gömbölyű borítást kap felülről.


3. ábra

4. ábra

A díszítések

Az alaphoz tartozik, a 18 x 18-as kockából kivágott, fehér, négyszirmú "virág", mely a portálvető orránál, az optikák alatt szolgál tartóként. Két "szirma" a henger két oldalára simul, a másik kettő követi a sín irányát. Ezt a sín legvégére illesztjük úgy, hogy egy szinten érjen véget az optikával.







A csatornákat, melyeken keresztülfolyik a "portál-anyag", megspékelhetjük extra csillogással, hogy még szebbek legyenek. A fóliából kivágunk két darab, 8 x 16 cm-es téglalapot (a csatornához), illetve szintén két, hat centiméter átmérőjű kört (a lencséhez és a házon található lyukhoz), majd megkeressük az összes kék felületet és elhelyezzük rajtuk - kivéve, a fekete tartószerkezetnél; ebben az esetben, nem közvetlenül rá, hanem a két összeillesztett, fehér fedő alá rögzítjük.

Opcionális: találtam néhány extra díszítőalkalmatosságot a környezetemben, de ezek nem kötelezők. Az egyik, kék díszkavics, melyet felfordítva, körömlakkal bevonva ragasztottam a ház kék körére.



Az optika végét is kidekoráltam, a szerkezetet imitálva, amin keresztül távozik a holdkő-massza. Egy kulcstartókarikát, illetve öt darab, kb. két centiméteres hurkapálcika-ficakot használtam fel, melyeket feketére pingáltam.

Opcionális: A "maradék" díszkavics ennek közepére került, szintén átlátszó körömlakkal bevonva; valamint találtam egy kék-fehér törmelékes lakkot, mellyel bekentem az egész kék kört, mintha kavarogna benne az anyag (ez a végeredményről készült fotón látszik).



Előtte - utána

Az Aperture Science logója összesen háromszor szerepel: kétszer, felirat nélkül, a "virágforma" kék csatorna felé eső részén, mindkét oldalon; illetve a fehér házon, bal oldalt, feliratostul.




Nem is olyan egyszerű az az Aperture Laboratories-logó...



Felülnézetből

Utolsó lépésként, kerestem néhány csavart és szöget, melyeket fehérre pingáltam és a kilövőkarok illesztőpontjainál rögzítettem. Ugyanitt, a kartonköpönyeges és a sima drótok találkozásánál hurkot kerítettem köréjük díszítésként, a vékonyabb drótból.




És a végeredmény :)













UPDATE: a portal gun nem lehet teljes a longfall boots, illetve hűséges gazdája, Chell nélkül - 2019 őszén megvalósítottam régi nagy álmomat, egy Chell-cosplayt (életem első cosplayét), melyet ki is vittem, az őszi MONDOConra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése