Kereső

2015. február 5., csütörtök

Stronghold Crusader


Természetesen soha, semmi nem ütheti ki az Age of Empires II-t a nyeregből, de mivel hasonló történelmi-stratégiai játék, ezért ezt is megnéztem magamnak. Most jöttem rá, hogy hosszú évek óta, következetesen rosszul írom a nevét, nincs i betű, a második szóban. Azért szeretem, mert a kedvenc korszakomba, a középkorba, konkrétan a keresztes háborúkba kalauzol.


Hasonlóságok és különbségek 
az Age of Empireshöz képest

Nekem az Empires az etalon, így minden történelmi játékot azzal szoktam összehasonlítani. A Stronghold Crusadert talán jobban eltalálták grafikailag, sok-sok mindennel kibővítették, szerintem viszont nincs meg az a különleges, barátságos hangulat, ami körbelengi a másikat. Összegyűjtöttem pár, nagyon ötletes dolgot, amik csak a két évvel a klasszikus után kijövő játékot jellemzik:

  • A nyersanyagokat nem egyetlen lépésben veszed magadhoz (kitermeled és kész), hanem le kell játszanod az egész folyamatot, a vetéstől az aratásig, a tehénfejéstől a sajtkészítésig. Földet kell venned, elvetni a magot, időben betakarítani és elvinni a malomba vagy a kőbányából, csacsifogaton hazaszállítani, a kitermelt érceket, ráadásul minden állomás épületét külön fel kell húzni. 
  • Embereid és ellenségeid is nagy harci kiáltásokkal vetik bele magukat a harcokba, létszámukat meghazudtolóan hangosan vagy akár azelőtt, hogy kiviteleznék, csak úgy fenyegetésképp.
  • A hasznos épületeken kívül, a lakosság szórakoztatására (táncoló medve, kocsma), a közhangulatra (köztéri szobrok és ágyások) és fenyítésére (különböző kínzóeszközök) is gondot kell fordítani.
  • Az épületeknek nincsen teteje, így belekukkanthatunk és folyamatosan ellenőrizhetjük, hogyan izzik a munka. Nagyon szerencsés módon, a magas fal "eltüntethető" ideiglenesen, ha szeretnénk látni, mi zajlik alatta - például egy csata esetén.
  • Rendkívül vicces módon, itt nem mi irányítjuk egy-egy korszak elteltét, hanem az idő sosem látott gyorsasággal pörög, a fejünk felett.
  • Az elkészült fegyverzet mennyiségétől függően, újonnan toborzott katonáink azonnal képesek szolgálatba állni, illetve az épületek is azon nyomban felépülnek, ahogy erre utasítást adtunk.
  • Nagy könnyedség, hogy egyáltalán nincs technológiai fa.
  • Ez inkább a Red Alerthez köthető: az épületeket nem parasztjaid "agyában" kell kiválogatnod, hanem funkciójuk szerint vannak szétosztva (például középületek, falak, élelmiszer-feldolgozó, stb.)
  • Az adó mértékét is lehet szabályozni, de figyelni kell arra, hogy ne legyen aránytalanul magas ínséges időkben, mert fellázad a nép (a könyvet tartó fazon arckifejezése reprezentálja a közhangulatot). Nem csak adókat vethetsz ki az emberekre, extra adag étellel vagy kisebb-nagyobb pénzösszeggel meg is jutalmazhatod őket.
  • Időnként vis major-módra is beüthet a crach, ilyenkor például vizeshordókkal kell készülni, egy lehetséges tűzesetre vagy gyógyszert készíteni a lakosságnak, ha járvány pusztít.
  • A Haegemoniához (2002) hasonlóan, itt is mérjük a közhangulatot, melyet főleg az adó-élelmezés - személyes szabadság triumvirátusa határoz meg.
  • Míg az Empiresben a kaja abszolút egy kaptafára megy, itt sokkal választékosabb a menü: eldöntheted, hogy kenyeret, sajtot, húst vagy gyümölcsöt adsz az embereidnek, ezen belül, mekkora adagokat. Sőt, még sörrel is kínálhatod őket, hogy népszerű légy.
  • A katonáidat, elsősorban az íjászaidat, felküldheted a falra vagy a toronyba, hogy felülről üssék ki az ellenséget - vigyázat, támadás esetén az ellenség ugyanúgy képes megmászni a falat.
  • Két új nyersanyag társul az alapkészletekhez: vas és olaj (de még mindig nincs soha elég fa).
  • A felhalmozott készletek nem tűnnek el a semmibe, egy számláló mögé, hanem raklapokon raktározzuk őket, amiket külön meg kell venni, illetve figyelni arra, ha betelnek.
  • A különböző típusú fegyvereidet, a páncélzatot és a lovat magadnak kell előkészítened.
  • Itt mindig az egyszerű falubéli lép elő munkássá vagy katonává, de amennyiben túl magasak az adók vagy éhínség pusztít, úgy is dönthet, hogy megtagadja a munkát és elhagyja az udvart. Így áll fenn az örök probléma: sosincs elég emberünk (UPDATE: mint utólag megtudtam,  új házakkal elő lehet csalogatni őket és lehet támogatni a népességnövekedést)
  • Minden lakosnak, még a haszonállatoknak is van neve, rendszeresen közlik, hogy mit éreznek / mire vágynak / mit csinálnak és mindig kifejezik hódolatukat a lordnak.
  • A tengeri csaták teljes távollétükkel tüntetnek
  • Míg a "nagytesóban" gyakorlatilag a Town Center elestétől függ a csata, addig itt királyunk életben maradásával, aki ne aggódjunk, elég masszív emberke.





Készítés éve: 2002

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése